Den misslyckade blomkålen blev en fantastisk middag

Den enes död är den andras bröd. Det kanske är lite långsökt att säga det om blomkålsblad men samtidigt ändå inte. Jag ska berätta varför.
Blomkål är inte den enklaste växten att odla och ett inte helt ovanligt scenario är att själva huvudet uteblir! Ofta tar det ett par månader innan man fattar att man blivit snuvad på konfekten och det känns många gånger riktigt snopet! Min besvikelse kom ganska sent under säsongen för jag fattade inte riktigt vart åt det barkade, vilket jag i efterhand kan tycka att jag borde anat. I år gav blomkålsplantorna jag odlade stora fina huvuden men 2016 gav de bara blad och Herre min skapare vilka snygga plantor. Exemplariska, men utan innehåll eller ens tillstymmelse till huvud!

Mitt gröna tålamod är stort, jag har betydligt större överseende med växter än med människor, jag kan verkligen vänta ut växter. Jag väntade genom juni inga huvuden, genom juli, inga huvuden och genom augusti, inga huvuden. Plantorna var som tjuren Ferdinand, de blev större och större och plötsligt en dag var de jättestora! Men utan huvuden. Vad hade jag gjort för fel?

Min enda förklaring i nuläget är att dessa plantor "patriot" inte klarade av att utsättas för kyla. Jag tror inte att de tålde att vintersås som de flesta andra kålväxter gör, att något i kylan rubbade dess naturliga utveckling.

Är det så att du har misslyckad blomkål som står ute i dina odlingar nu när vintern kommit och att de ser intakta ut? I så fall kan du mycket väl gå ut och skörda dem och använda dem till det här receptet. Men låt dem tina långsamt om det är det minusgrader ute. Då behöver de mellanlanda i kylen och tina långsamt.


Min bästa maskin Mouli Julienne.
Det spelade inte någon roll om det bara blev blad av blomkålsplantorna för bladen var ju minst lika goda och smakade blomkålshuvud med en anstrykning av grönt. Ja den tjocka bladnerven var väldigt snarlik både i konsistens och smak. Och om jag har bestämt mig för friterade Indiska blomkålsbollar så har jag. Jag klippte (sågade av) av plantorna vid dess bas och begav mig hemåt med hel cykelkärra full med misslyckad blomkål. 
LÄS MER »

Subscribe to receive free email updates: