Sneglar mot påsk

Nu när vi är inne i mars, känns det plötsligt helt legitimt att börja snegla mot påsken. Vi har inte direkt några fasta traditioner för den här högtiden, men den känns onekligen mer avslappnad än julen. Själv tycker jag att påsken är trevlig med tanke på typen av pynt man får dra fram. Det är ju helt OK om det blir lite kitschigt så där, med påsktuppar i porslin och vippor i glada färger. Och gult och grönt är ju helt klart mina färger. 

I år blir påsken kanske ändå aningens mer sober i färgskalan här hemma, för när jag var på ICA Maxi härförleden köpte jag honungsgula påskfjädrar och ägg i dämpade färger att hänga i påskriset. Äggen är fusk, men ser ut som urblåsta fågelägg. De är tunna och lätta, vilket jag tänker kan funka i påskris som är av det tunnare slaget. Jag har jättefina ägg i keramik och porslin, men de blir ofta för tunga. 


Vi har faktiskt en regelbunden påsktradition när jag tänker efter, och det är att vi besöker antik- och samlarmarknaden på Trollarinken i Glimåkra på långfredagen varje år. Vi håller tummarna för att den traditionen fortsätter även i år. 

Subscribe to receive free email updates: