Påskdagen

Jag tror att en anledning till att jag gillar påsken lite extra mycket är att färgtemat går i grönt och gult. Det passar ju himla bra i ett hus där mycket är just grönt och gult året runt. I tallrikshyllan i gröna rummet har några av tallrikarna bytts ut för att göra plats för min lilla samling av porslinstuppar. Min inredningsdevis är att samla mycket av samma på ett och samma ställe, för det blir ofta bättre än att plottra ut pyntet lite här och där. Note to self: Till nästa påsk finns det plats för två tuppar till.  

För säkerhets skull går tupptemat igen på låskistan på köksdörren, där det hänger en grön plåttupp och dinglar. Gul kökshandduk till påsk, så klart. 

Efter lunch tillbringade jag några timmar i trädgården med att klippa ner, rensa, feja och greja. Det finns mycket att göra, eftersom jag inte lägger nämnvärt mycket tid på att höststäda, men jag känner ingen som helst stress utan gör precis bara det som faller mig in för stunden. Nu sprutar solcellsfontänen i "boomerangrabatten" vid uteplatsen, vilket är helt ofattbart med tanke på att jag glömde den kvar ute över vintern. Kopparbaljan hade inte klarat sig lika bra, för det hade spruckit upp en reva i sidan på den. Jag bytte helt sonika ut den mot den andra kopparbaljan jag har.


Jag fotograferade nyss min fullt utslagna påskbukett i kvällsljuset på verandan. Buketten består av gula näckrostulpaner, cremevita narcisser med aprikos mitt, solbollar, viburnum, blommande spireakvistar, några knoppiga grenar och lite grönt "rufs" som utfyllnad. Vacker så att jag nästan trillar baklänges.

Framåt kvällskvisten körde vi en traditionsenlig söndagsbastu. Det var extra skönt att få värma upp musklerna lite grann efter två dagars rejält trädgårdsarbete. Nu slipper jag förhoppningsvis gå omkring som Zeb Macahan imorgon, hihi!

Subscribe to receive free email updates: