Långfredag

När frukostkaffet var uppdrucket (vilket inte var i ottan direkt) begav vi oss till antikmarknaden i Glimåkra. Inne i ishallen var det fullt med bord och säljare, och kallt som attan. Någon sa att det bara var åtta grader, och jag tyckte synd om alla säljare som skulle stå där inne i sex timmar och frysa. Själv gled jag runt med vantarna på och tittade på allt fint. Påsken till ära köpte jag en söt liten godisgömma. Precis en sådan här kikade jag på på Tradera strax före påsk, och jag konstaterar förnöjsamt att jag tjänade 75 kronor på att inte buda hem den där. 

Några kilometer bort är det alltid gårdsloppis på långfredagen, så vi körde inom där på vägen hem. Jag tänkte att jag skulle se om jag kunde hitta något att ha som bordsskiva på symaskinsbordet, men det gjorde jag inte. Istället kom vi därifrån med en stor gammal trätunna, som faktiskt var ovanligt billig för att vara just en stor gammal trätunna. Jag ska nog ha ett träd i den i sommar och provade att stoppa ner ett redan när jag kom hem. Det får nog bli ett större exemplar i så fall. 


Sen var det skönt att komma in i stugvärmen igen. Påskharen hade varit här med påskägg (misstänkt lika fjolårets ägg, hmmm...) medan vi var borta, så nu blir det godisstund och trevliga tidningar i soffan en stund. Kanske tar jag mig en liten tupplur också. Jag har ju ändå redan blivit Långlaten och kan lika gärna utnyttja epitetet.


Av tradition ska det ju vara fisk till middag på långfredagen. Vi äter stekt torsk toppad med hackat kokt ägg, räkor, riven pepparrot, ärtskott och skirat smör på en bädd av halverade kokta potatisar. Mums! Jag längtar redan. Men först en liten TUPPlur, som sagt. Det är ju påsktema på det också, hihi!

Subscribe to receive free email updates: