Lite vårfixat vid ladan

Det blev ju faktiskt några sköna trädgårdstimmar för mig i helgen. I lördags var ett av mina småprojekt att städa upp runt bordet vid ladan, där det fortfarande stod kvar en del övergivet julpynt och annat bortglömt mög. Det där gröna bordet var en av mina första trädgårdsinvesteringar för 15 år sedan. Det har levt på lånad tid de senaste åren, men det hänger nog baske mig med ett tag till, bara man inte flyttar på det. Hyllplanen på laduväggen hade iallafall murknat en gång för alla av regn, snö och tvära temperaturskillnader. De höll på att falla isär helt, så dem fick jag byta. Jag rotade i ladan och hittade två gamla golvbrädor, som jag sågade till så att de blev lagom långa. De är förvisso ändspontat på långsidorna, men man tager som bekant vad man haver. 


Jag samlade ihop ett gäng vårblommor som jag satte på bordet: En lila gyllenlack, blåa penséer, tazetter och en påskgul ranunkel. Udda krukor från mitt förråd i ladan, så klart.


I en trälåda på hyllan undertill står ett brätte penséer, som jag inte har hunnit plantera än. Dem tänker jag ha på symaskinsbordet på hörnan så småningom, men där måste jag hitta något att ha som bordsskiva först. Det gamla bakbordet i trä var nämligen också bortom all räddning, men får man helt kallt vara med på när man har grejer utomhus året runt. Grejer kommer, och grejer går. Nu har jag en ny anledning att gå på loppis, hihi!


I trätråget på bordet ligger det några betongägg, påsken till ära. Fast jag brukar ju som sagt ha prydnadsägg av olika slag i trädgården året runt. Jag gillar formen, helt enkelt. 


Ikväll är det dags att dra ut trädgårdstunnan för tömning. Den är proppfull igen och så tung och otymplig att det helt enkelt får bli ett jobb för maken. Imorgon jobbar jag som vanligt, men sen väntar fem dagars påskledighet runt hörnet. Holy guacamole, så skönt det ska bli!

Subscribe to receive free email updates: