Dahliamarknad och årets första penséer

I lördags var det dahliamarknad hemma hos förträffliga floristfröken F, som vanligtvis driver byns finaste lilla blomsteraffär. Hundratals olika dahliaknölar av olika slag låg uppdukade på ett långbord ute i ladan på gården där hon bor, och utöver det fanns det en massa annat trevligt att köpa. Jag tror baske mig att varenda människa i "Glesbygd" med minsta lilla trädgårdsintresse var där. Fullproppat med folk! Jag sansade mig och köpte bara en enda dahliaknöl, för jag har redan flera stycken hemma som väntar på att få komma i jord. Däremot köpte jag ett helt gäng luktärtsplantor, för några sådana har jag inte orkat dra upp själv i år. I anslutning till gården finns också en permanent liten blomsterkiosk, där man tar vad man vill ha och swischar pengarna. Så himla bra idé! 


På lördagseftermiddagen planterade jag ut årets första penséer. Det är fortfarande isande kallt ute, och de senaste nätterna har vi haft fem minusgrader, men som tur är klarar de små rackarna kylan bra. De låga urnorna köpte jag på en antikmässa i Glimåkra en långfredag för några år sedan, av en farbror som stod på parkeringen och sålde grejer direkt från sitt släp. Nu på fredag blir marknaden av igen. En fin påsktradition i våra krokar. 

Jag stoppade ner ett rostigt ägg mitt ibland penséerna. Det är ju ändå påskvecka. Fast de här äggen brukar jag faktiskt ha ute hela sommaren. Visst ser det ut lite grann som ett jättechokladägg? I wish...


Min mor säger alltid att "ansiktet" på penséerna ser ut som vår shih tzu-hund, som vi hade på 70-talet. Jag kan faktiskt hålla med henne lite grann. Hon såg också så där tjurig ut, hihi!


Imorse visade termometern -5 igen, och jag fick skrapa rutorna innan jag kunde köra till jobbet. Vårkänsla ena stunden och vintervarning den andra. Det är onekligen tvära kast i väderleken i år. Kan man få lägga in en beställning på lite varmare luft? Jag börjar tröttna på min vinterjacka...

Subscribe to receive free email updates: