Påskafton

Med påskaftonen kom så äntligen det som känns som vårens första riktiga dag. I "Glesbygd" har vi haft strålande sol och temperaturer kring 15-16 grader. My goodness, så ljuvligt! Jag har klafsat runt i trädgårdskläder med sekatören, krattan och kantskäraren i högsta hugg precis hela dagen. Löv har krattats upp, lavendeln längs husväggen på baksidan har fått sig en rejäl omgång, och kanten mellan gräs och grus likaså. Lagom till eftermiddagskaffet fick den lilla gröna trädgårdsmöbeln komma ut. 


Jag piffade till lite grann på pallbordet på hörnet, när jag hade arbetat mig fram så långt. Det här hörnet av grunden är charmigast på hela huset. Det är allt annat än rakt, hihi!


Sen fortsatte jag runt hörnet och klippte ner alla vissna perenner längs södersidan av huset. Man kan nästan tro att jag klippte buxbomsklotet också, men det har jag faktiskt inte gjort. Även här kantskar jag gräset och fyllde på med lite mer grus där det behövdes. Den där gruskanten gjorde jag redan förra sommaren, och den underlättar faktiskt gräsklippningen rejält. Dessutom gör den så att allt ser så mycket prydligare ut. 


Rabatterna på framsidan städade jag upp redan för några veckor sedan, så idag behövde jag bara snygga till gruskanten. Prydligt, sa Bull. 


På stentrappan upp till glasverandan sitter min loppisfyndade påskhare, med penséer och allt. Gullig så det förslår. Och av den här närbilden framgår det med all tydlighet att både pardörrarna och tröskeln verkligen är i skriande behov av renovering...


Det bästa med att det är påskafton idag är att det är TVÅ lediga dagar kvar, innan påskhelgen är till ända. Härligt! Imorgon blir det visst inte fullt lika varmt, men förhoppningsvis tillräckligt för ytterligare några sköna trädgårdstimmar. Det gör ju så gott för både kropp och knopp.

Subscribe to receive free email updates: