Tomtar och andra prylar

I helgen kom de tyska Gräfenroda-tomtarna upp ovanpå det vita vitrinskåpet i gröna rummet. Genom åren har jag provat att ställa dem på mängder av andra ställen, men de passar faktiskt allra bäst där. Som ett litet koreanskt boy band på rad, hihi! Överlag gillar jag när man har många av samma sak samlade på ett enda ställe, istället för att sprida ut lite här och där. Då blir det liksom en riktig samling, och om man kallar det för samling så kommer man undan med vad som helst. Mina tomtar är ärvda från min mormor (de fyra till höger) och farmor (den till vänster), och det gör ju saken desto roligare. Att det egentligen bara är tre olika sorter bekommer mig inte det minsta. Jag låtsas att de är tvillingar. 

Jag har varit en prylfia sedan jag var liten, och det är nog ett obotligt tillstånd tror jag bestämt. Jag tycker det är urkul med prydnadsföremål som man kan plocka fram efter säsong. Smakfullt behöver det inte alls vara, bara det talar till mig på något sätt. Det får gärna vara lite roligt också. Udda julpynt brukar jag helt sonika bara ställa in på någon av hyllorna i vitrinskåpet, så att jag sedan kan gå och titta på grejerna genom glaset och fnissa lite. Kannan med den galna tomten på grisen (som verkligen måste vara en av Sveriges fulaste) är ju ett måste på julen, och likaså mina små tändsticksfår. Se där, ännu en samling! 


Rådjuret i porslin hittade jag på loppis till jul förra året. Den lilla figurinen är kitschig som tusan, men ack så söt. När ett porslinsföremål endast är märkt med ordet "Import" i botten, brukar det indikera att det är tillverkat under den första halvan av 1900-talet,  och alltså importerat till Sverige före 1950. Om man kallar saker för retro, så kommer man också undan med nästan vad som helst, hihi!


Ett supersnabbt sätt att dekorera är att hänga julpynt på dörrvred, skåpshandtag och lådknoppar. På haspen till vitrinskåpet hänger det till exempel en liten skylt i trä, där det står "God Jul". Jag har en hel skokartong full med udda hängprydnader, så det är bara att välja och vraka. 


För övrigt verkar det som att all den fina snön regnar bort nu. Det är klafsigt och slaskigt som attan ute, men eftersom det fortfarande ligger strax under nollan på marknivå så blir det halt som tusan på vägar och trottoarer. Jag får väl köra pingvingång ut till bilen imorgon. 

Subscribe to receive free email updates: