Redan fjärde advent

Idag har det inte alls varit lika kallt ute som igår. Med en enda minusgrad på termometern behövdes det inget underställ när vi tog en liten förmiddagspromenad längs Helge å. Där har isen har lagt sig över vattnet, men jag tror inte att den är så säker att gå på. Istället har räddningstjänsten spolat upp en isbana på en damm lite längre bort, och där var det fullt med barn som åkte skridskor. Skånska barn får passa på när tillfälle bjuds. 

Hemma i hallen möts vi av nyköpta snittamaryllisar. Den här gången valde jag röda, eftersom det ändå närmar sig jul. Rött gör sig också så himla fint mot den vitputsade murstocken. Ny eukalyptus blev det också. Det doftar så himla gott när man går förbi och drar lite med handen på bladen. Kvistarna med de små "julkulorna" hör egentligen till en helt annan bukett, men hux flux så fick de flytta över hit. De är kanske lite i kortaste laget, men fyller ut fint. 


I kökssoffan har två av kuddarna fått juligare kuddvar. Den grönrutiga kudden hittade jag på Jysk, och den ska nog få vara kvar som den är året runt. Jag har julgardiner i samma tyg som den högra kudden, men dem bryr jag mig nog inte om att sätta upp i år. De vita gardinerna som redan sitter uppe är ju himla neutrala och fungerar fint även till jul. Danska Maileg-nissen Morten har fått flytta in i köket, för han tyckte det blev förskräckligt kallt ute på glasverandan när temperaturen gick neråt -18 grader igår. 


Det känns smått ofattbart att det redan är fjärde advent. Fast det är ju å andra sidan nästan en vecka kvar till julafton. En vecka till att jobba upp lite julstämning, med andra ord. Det har jag faktiskt inte riktigt känt än, men med snö ute och lite julpynt inne så ökar ju förutsättningarna avsevärt. Mysigast är det ändå på kvällarna, när man får tända ljus och bara sitta och kura. Nästa gång vi åker och storhandlar måste jag nog bunkra upp ett rejält lager av både stearinljus, julgransljus och värmeljus, för det går åt mängder varje kväll nu. Tre jobbdagar till, sen börjar julledigheten. Så skönt det ska bli! 

Subscribe to receive free email updates: