Staken är från Överums Bruk

När jag visade min gjutjärnsljusstake med smederna häromdagen, fick jag följande kommentar från Lene: "Jag har en tilsvarende, som jag har købt på loppis også i Sverige." Hon hade tankar om att den kanske kom ifrån ett speciellt järnbruk här i Sverige, och det gjorde mig naturligtvis nyfiken. Efter en snabb googling hittade jag faktiskt samma typ av ljusstake på flera olika auktionssidor, bland annat den här:

Det visar sig alltså att min ljusstake är tillverkad på Överums Bruk, som ligger norr om Västervik. Bruket grundades av vallonerna på 1600-talet och svärdet i mitten är företagets logga sedan 1800-talet. Idag tillverkar företaget traktorplogar och såmaskiner, men i början tillverkade man kanoner och kanonkulor. I vilket sammanhang ljusstakarna är tillverkade vet jag inte, men nog är det lite kul att se värderingen och vad den inbringar på auktion, med tanke på att jag köpte mitt exemplar för 50 kronor.

Subscribe to receive free email updates: