Kill your darlings

Inom litteraturen finns det ett uttryck som heter "Kill your darlings". Det innebär att en författare ibland måste ta bort inslag som han eller hon egentligen älskar, men som inte tillför berättelsen något väsentligt. Lite så är det ju med inredning också tänker jag, och precis det har hänt nu efter köksrenoveringen, då flera av mina gamla köksfavoriter inte har fått flytta tillbaka in dit. De tillför helt enkelt ingenting väsentligt i det nya köket, så som de gjorde i det gamla. Helt plötsligt passar de inte in i det nya sammanhanget eller i den känslan jag är ute efter att skapa nu. Samtidigt älskar jag ju de där sakerna, så vad ska jag göra med dem nu? 


Jag vet inte om jag är riktigt redo att göra mig av med sakerna helt. Iallafall inte än. Kanske hittar några av dem ändå tillbaka in i köket så småningom. Kanske smyger jag ut något till försäljning på Tradera. Fast med största sannolikhet blir de liggande i ännu en bortglömd saker-jag inte-har-hjärta-att-göra-mig-av-med-låda på vinden. Jag måste nog bli bättre på att löpa hela linan ut när det gäller det där med "Kill your darlings"...

Subscribe to receive free email updates: