I väntan på dahliablomning

Jag har mängder av dahlior i år, som alla växer så det knakar och är gröna och fina, men så värst mycket blommor har det faktiskt inte blivit än. Nästan den enda sorten som har blommat fram tills nu är en enkel ceriserosa variant, som är en av mina allra äldsta övervintrade sorter. På plantan är blommorna i ärlighetens namn ganska oansenliga, men klipper man av hela kvistar och sätter i vas inomhus, så är de ändå ganska tjusiga. Fast jag får erkänna att jag mest går och väntar på att mina tallriksdahlior ska börja leverera. Det går dock lite trögt, det varma vädret till trots. Jag toppade dem nog lite för sent på våren, så jag tror att det är därför blomningen dröjer. Men den som väntar på något gott...


Ikväll har det regnat mer eller mindre oavbrutet i ett par timmar. Jag kan inte låta bli att tycka att det är en riktig befrielse, för det är fortfarande väldigt torrt i jorden. Och så är ju regn ute en bra ursäkt att hålla sig inomhus och titta på dokumentärer på SVT Play. En riktigt mysig måndagssysselsättning, faktiskt. 

Subscribe to receive free email updates: