Det blommar!

Så här års gäller det att vara beredd, så att man hinner njuta av allt som händer i trädgården. Nere i buskaget bakom Putte i snäckdammen ligger forsythian i startgroparna för årets blomning. Grenarna är fulla av sprickfärdiga knoppar, som öppnar sig mer och mer för varje timme i söndagens solsken. Den här busken är helt förvedad och behöver tuktas ganska rejält med sekatören, men vi låter den blomma först. 


Och där vid päronträdets stam blommar redan längtans blåa blomma. Ja, ormöga i det här fallet, men det namnet låter ju inte lika trevligt. Blomningen är förvisso ganska försiktig än så länge, men det står nog inte på förrän det är alldeles blått här. En klar vårfavorit!


I skottkärran på framsidan har påskliljorna slagit ut. Vilken underbar färgklick! Påsken är ju så sen i år, så de hinner väl blomma över tills dess. Lökarna gräver jag ner i någon rabatt sen, så kan de sprida glädje nästa år också. Om den gamla skottkärran överlever ett år till, återstår att se. 


Det blåser ganska rejält ute idag, så jag har inte varit ute mer än en liten sväng. Fast å andra sidan är jag ganska öm i kroppen efter gårdagens arbete. Nog märker jag att mina stackars trädgårdsmuskler har legat i träda hela vintern.


Hur gick det förresten för er med sommartiden imorse? Jag har nog faktiskt inte känt av det så mycket än, men det märks säkert tydligare när väckarklockan ringer en timme tidigare imorgon. Känner jag mig själv rätt kommer jag ändå tycka att det är skönt att få gå och lägga sig en hel timme tidigare ikväll. Att sova är nämligen en av mina superkrafter, hihi!

Subscribe to receive free email updates: