dags att BESKÄRA ROSOR ~ time to prune your ROSES

there is a translator to the right ( in web version)
Många säger att man ska beskära sina rosor när björken har "musöron". Jag tycker det är alldeles för sent! Om man väntar så länge går mycket kraft upp i stjälkarna och skär man då av dom blir första blomningen sen. Den största fördelen med att beskära tidigt är dock att man skär bort "allt som är sjukt"! Detta gör att man får en lång, frisk blomning. Olika sorters svampsjukdomar lämnar kvar sina sporer i gamla blad, dåliga grenar och på jorden, Så passa på att städa ordentligt och "vänd jorden" när du ändå beskär. Lagom tid för beskärning är mitten av mars till mitten av april, OBS! Sverige är ett avlångt land, så givetvis kan det skifta en del. Men betänk att alla plantskolor har krukade rosor ute redan i mars, så givetvis tål rosorna lite kyla. Men det bör inte vara lägre temp än 6-7 minus efter beskärning.
vad behöver man då? jo ett par riktigt grova handskar och en sekatör!

1. rabattrosor


skär hårt, ca 10cm över marken...

gärna strax över ett skott

passa på att luckra och "vända jorden"

lite pyssel, men snart det det ut såhär.....
rabattrosen "Royal Copenhagen"

2.klängrosor

korta in svaga grenar och skär bort allt som ser sjukt och dåligt ut...

klängros efter beskärning....

3.buskros

korta in grenarna ca en tredjedel
jag brukar skära de yttre grenarna lite kortare, så blir busken kompakt och fin
märk att jag gjort en liten grop runt plantan, så blir det lätt att vattna och gödsla i sommar...
jag planterar mina rosor djupt, så på detta sätt blir det många fina skott nerifrån..


ni som gillar det jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan




Subscribe to receive free email updates: