Stäppsalvia

En favorit i trädgården, är stäppsalvia. Den har rättuppstående spiror, vilket balanserar upp många andra växter, som är mer runda och "ostyriga"  i formen. Jag har några olika sorter. 
Ostfriesland. Rätt låg sort. 
Något högre är de två sorter jag har här vid rondellen, en vit och en blå. De är bra som kantväxter. 
Schneehugel
Blaukönigin

Här i Silverpäronrabatten har jag Amethyst, en hög ljuslila sort, som gillas starkt av humlor och bin!



I nya rosenrabatten har jag Caradonna, en mörkare lila sort, med mörkare nästan svartlila stjälkar. Riktigt läcker och den har kommit att bli en favorit hos mig. 
Caradonna i närbild.

Man kan klippa ner dem efter blomningen, och då få en andra blomning lite senare. Jag är lite dålig på det, jag tycker de är vackra ändå, fast de börjar vissna lite. Och då kan det hända att de självsår sig, så man får fler plantor istället. 

Subscribe to receive free email updates: