Helgblommor, snövallar och Mello

Efter en rejäl sovmorgon (man blir visst trött av att ligga på hotell och lata sig, hihi! vaknade vi till 6 minusgrader och strålande sol. Man får ändå medge att det blir härligt ljust när det är snö ute, och nog är torrt och kallt att föredra framför skånskt fuktigt gråväder. Efter frukost (en kopp kaffe i sängen) begav jag mig ut på en liten förmiddagspromenad för att införskaffa helgblommor på byns finaste lilla blomsteraffär. 


Den här veckan hoppade jag över tulpaner och pekade ut godsaker som nejlika och krysantemum i en härlig smutsrosa nyans. Mycket "rufs" vill jag ju alltid ha, så det blev även rosalila rips, knoppig spirea och rikligt med småbladiga pistagekvistar. 


När jag ändå var påbylsad passade jag på att salta en liten gångstig ute på trottoaren, som löper längs med vår tomt. Vi har ju en ganska lång trottoarsträcka där, och den är väldigt smal redan från början. När plogbilen kommer blir det alltid rejäla vallar ända upp till vårt staket, och när snöhögarna blir så där hårt packade och isiga är det nästan lögn i helsike att skotta bort dem. Vi får väl sätta upp en skylt: "Gående hänvisas till andra sidan." 


Lite Mello ska vi nog ha på här hemma i bakgrunden ikväll. Jag tycker dock att konceptet med flera olika deltävlingar börjar bli lite uttjatat. Är det inte dags för något nytt snart? För min del hade det kunnat vara final direkt, för det är inte så himla svårt att sålla bort agnarna från vetet, om man säger så. Jag hoppas på att Jesper Rönnlund blir kvällens stora behållning. 

Subscribe to receive free email updates: