Novent och korsstygn

De sista åren har nyordet novent fått ett rejält genomslag, både i sociala medier och i reklamsammanhang. Det är en sammanslagning av orden november och advent (ett så kallat teleskopord, alltså) och det är en term som gör det helt legaliserat att smygstarta adventsfirandet flera veckor för tidigt. Vem som myntade begreppet vet jag faktiskt inte, men jag hörde det iallafall först i podden Billgren-Wood för ett par år sedan. I år ser jag till och med att Åhléns använder det i sin julmarknadsföring. Någon större traditionalist skulle jag nog inte kalla mig själv, men för mig är halva nöjet att hålla mig ända till fredag-lördag före den första adventssöndagen, för att sedan gå all in på en gång. Inte så mycket novent här hemma, alltså. Men en vit cyklamen kanske gränsar till tjuvstart ändå. Vad säger ni? Har ni anammat novent eller inte?


För övrigt har jag varit hos "Doctor Pimplepopper" idag och opererat bort en stor knöl mitt på ovansidan av ryggen. "Kan man få korsstygn?" sa jag till doktorn när det var dags att sy ihop såret, men det där med syslöjd var nog inte hans starka sida. Nåväl, nu har jag iallafall fem stygn under en rejäl plåsterlapp att stoltsera med tio dagar framöver. Jag ska försöka hålla mig i skinnet (bokstavligt talat), så att lagningen håller ihop. Inga armhävningar för mig på ett tag, alltså. Attans, vilken otur. 😉

Subscribe to receive free email updates: