Allhelgonautflykt

På förmiddagen idag körde vi över smålandsgränsen till Ryd för att tända ljus på makens familjegrav. På vägen dit stannade vi på  de tre antikloppisarna i Lönsboda, där det alltid finns mycket kul att titta på. Jag älskar loppisar där man kan hitta riktigt gamla bruksföremål, och det kan man göra på de här loppisarna, i synnerhet på Lönsboda GOIF:s stora secondhandbutik som ligger i ett gammalt möbelvaruhus mitt i byn. 

Julsakerna hade börjat smyga sig fram på alla ställen vi besökte, och jag kunde inte hålla mig från att slå till på en låda med fyra gamla glaskulor i guldigaste guld för 20 kronor. Lite slitna, men just därför vackra. 


I Ryd var det höstigt och vackert på kyrkogården, och fastän det bara var lunchtid så var det redan många ljus som brann på gravarna. Det är nog mysigt att gå här när mörkret börjar falla. Det är dock inte lika mysigt att köra den smala och kringelikrokiga vägen hem i mörker, så därför åker vi alltid när det är ljust. 


Som alltid när vi är i Ryd körde vi inom Köplundens Antik, där det var öppet fast det egentligen inte är öppet på vinterhalvåret. (Man kan dock alltid ringa numret som står på en lapp på dörren, så kommer ägaren och öppnar.) Vi hittar nästan alltid något där, och idag kom vi därifrån med ett litet fönsterbord till gröna rummet. 


Sen insåg vi att vi var hungriga, och eftersom vi "bara" befann oss två mil ifrån räkmackorna på Börjes i Tingsryd, så körde vi dit. Vi lyxade till det med den stora varianten, och den går minsann inte av för hackor. 


I skrivande stund sitter jag vid matbordet i gröna rummet och tittar på mitt fina lilla fönsterbord, som har fått ersätta den gröna blombänken under fönstret mot framsidan. Det blev verkligen bra där, men det får jag visa imorgon. Nu tar vi lördagkväll i stugan. Trevlig allhelgonahelg på er!

Subscribe to receive free email updates: