Lyckokastanj

Jag har en lyckokastanj i jackfickan. Den har jag plockat under vår eget stora kastanjeträd bakom ladan. Det känns lite mysigt att gå och fingra på den där nöten och både veta att den kommer hemifrån och att den kanske bringar lite extra tur och god hälsa. Någon exakt förklaring till varför just kastanjen tillskrivs så positiva egenskaper hittar jag inte när jag googlar, men jag ser att samma tradition finns i många andra länder också. 


På 1800-talet trodde både holländare och tyskar att hästkastanjer skyddade mot huvudvärk, reumatism och andra fysiska åkommor. I USA kallas kastanjerna buckeyes, eftersom de liknar rådjursögon. Fast just tanken på att gå omkring och pilla på ett djuröga i jackfickan känns av någon anledning inte lika tilltalande...

Subscribe to receive free email updates: