Semesterrutinen

Semesterrutinen har infunnit sig för de dagar vi inte har något inplanerat. Jag ligger kvar länge i sängen och drar mig så länge som möjligt varje morgon. Lyssnar på "Morgonstudion" på TV:n, som maken har slagit på. Scrollar lite på mobilen. Ligger och låter tankarna flöda fritt. Ibland går jag upp och hämtar en kopp kaffe och går tillbaka till sängen igen. Framåt tiosnåret släntrar jag ut i trädgården och kommer inte in igen förrän maken lockar med lunch. Sen går jag ut igen och bara låter tiden suddas ut. Gräver lite. Plockar lite. Sitter lite. Drar lite ogräs. Flyttar någon kruka. Vattnar lite. Lortar ner mig. Och jag kan faktiskt inte tänka mig ett bättre sätt att ha semester än så. Dagar som dessa känner jag mig verkligen ledig.

Sen är det skönt att göra ett litet avbrott från semesterrutinen ibland, till exempel genom att göra en liten utflykt på ett par timmar. Idag var vi en stund på Hästveda marknad i värmen. Jag köpte oliver i lösvikt och drack en iskall slush så glupskt att jag fick brain freeze, hehe! Det skulle bli loppis på torget klockan 13, men den hoppade vi faktiskt över efter att ha tjuvtittat lite grann på utbudet. (Ståndaktigt, eller hur?) Och sen var jag nöjd med att få gå hemma och drula resten av eftermiddagen. Gräva lite. Plocka lite. Sitta lite. Dra lite ogräs. Flytta någon kruka. Vattna lite. Lorta ner mig. Ingen är så bra på att ha semester hemma som jag.

Subscribe to receive free email updates: