Rosplantering och lite annat

Idag har jag planterat i värmen. Kanske inte jättesmart, men till min fördel får jag säga att jag faktiskt var uppe hyfsat tidigt på morgonen, medan framsidan fortfarande låg i skugga. Jag planterade 'Chippendale'-rosen cirka en halvmeter ut från husväggen för att undvika regnskugga från tak och husvägg. Rosen är sannerligen inte stor nu när den har kommit i jord, men den växer förhoppningsvis till sig. Jag fyllde ut rabatten med en rea-pion som jag hade i en pallkrage och kärleksört som jag hade i en kruka. Allt annat fanns redan. Jag behöver fylla på med några plantor till, men det får vänta så länge. 

För att fylla ut tomrummet mot husväggen så stoppade jag ner en vacker rostig ros på pinne där. Den fick jag i tidig födelsedagspresent av min fina svärmor, när vi träffades i fredags. Hon har köpt den av Karl-Fredrik på Eklaholm i samband med årets upplaga av Malmö Garden Show. Så fin! Och när kvällssol och skugga möts förvandlas den vitputsade väggen till en himmel med vita moln genom kameralinsen. Magiskt!


I rabatten på den andra sidan glasverandan grävde jag upp den stackars rhododendronbusken, som förde en tynande tillvaro där. Den hade en kompis på andra sidan som jag flyttade till baksidan av bastustugan redan i höstas, och den tar sig fint på sin nya plats. Nu får vi se om den här spinkiga stackaren också växer till sig. 


Jag har tagit vatten för bevattning ur badtunnan i en hel vecka. Efter planteringen i förmiddags var den så pass tom att maken kunde skura ur den med såpa och slang och fylla på nytt färskt vatten. Det lortade vi ner direkt sen med bastubad och dopp, hihi! Galet med bastubad i värmen kanske ni tycker, men det är faktiskt det allra mest effektiva sättet att bli sval resten av kvällen. Det händer liksom något med kroppens egen termostat efteråt. 


Solhäll ser verkligen ut som ett sommarhus på semestern, med konstant öppen ytterdörr, framrullad grill och handdukar på tork på trappräcket. Har ni förresten provat att grilla sidfläsk kryddat med cayennepeppar? Mums!


En ny sväng till tippen har vi också hunnit med. Vi har blivit duktiga och ställer in skräpet direkt i skåpbilen nu, istället för att det ska mellanlanda "tillfälligt" i ladan. Det är ju så nära till vår lokala återvinningsstation, så ett ärende dit tar bara en halvtimme tur och retur. Det går visst att lära gamla hundar att sitta, hihi!

Subscribe to receive free email updates: