'Chippendale'

Det var så fint i rabatterna på framsidan av huset när klockhyacinterna blommade i juni, men nu när de hade vissnat ner såg det riktigt bedrövligt ut. När jag hade rensat bort allt det torra gapade det plötsligt tomma hål på flera ställen i rabatterna. Det tog mig ungefär två sekunder att komma fram till att jag behövde åka till plantskolan och köpa lite utfyllnad. Jag hade bespetsat mig på en ros till den ena sidan, och jag visste att Oppmanna plantskola hade fått in mängder av fina sorter i slutet av förra veckan. Det visade sig dock redan vara ganska urplockat där, men jag hittade ett jättefint exemplar av den moderna buskrosen 'Chippendale', som raskt åkte ner i min shoppingvagn. 

Det här är en storblommig rabattros med styva upprätta grenar och tätt växtsätt. Bladen är mörkt gröna, blanka och lite läderartade. Den blir upp till en meter hög och lika bred, vilket jag tänker passar fint där den ska få växa. Sorten remonterar och blommar nästan oavbrutet från slutet av juni till sent i oktober. Färgen på de fullt utslagna blommorna är verkligen maffig. Nyansen på blommorna beskrivs som korallorange, fast jag skulle nog kalla den pink grapefruit. Fast efter vad jag har förstått kan färgen skifta från blomma till blomma. Doften beskrivs som en blandning av persika och mango, och jag får tillstå att det verkligen luktar gott. I Nya Zeeland har den visst blivit utsedd till mest väldoftande ros ett år. Knopparna är vita och rosa och vackra i sig. 


'Chippendale' härstammar från en plantskola i Tyskland och lär vara så ung som från 2005. Sitt namn har den fått för att hedra den engelska möbelmästaren Thomas Chippendale, som levde och verkade på 1700-talet. Rosens namn har alltså ingenting att göra med de lättklädda striptease-killarna från USA, fast nog får man tillstå att det är dem man kommer att tänka på först, hihi!


Jag har faktiskt inte planterat den än. Dels kom jag hem lite sent, dels måste jag fundera lite mer på ordningen i den övriga delen av rabatten först. Duktigt av mig att faktiskt sova på saken för en gångs skull. Det hör verkligen inte till vanligheterna, hihi!

Subscribe to receive free email updates: