Lite favoritblommor...


I detta inlägg blir det liiiiite favorit blommor jag har,😊
- till både kruka och rabatt.

Ovan Cordyline.
Dracena.
Ett måste hemma varje år när jag ska plantera sommarblommor.
Den gör sig som solitär men också i samplanteringar.


Mini petunia, Million Bells. 
Finns i så många olika fina färger och både dubbla och enkla.
Finns oftast med i min balkonglåda till sommarens plantering.


Phlox i rabatten av alla de slag. Perfekt på skuggsidan och fint att blanda olika sorter tycker jag.



I balkonglådan här har jag från vänster;
Glechoma, Million Bells, hängverbena, vit femtunga, hängpelargon, Million Bells cerise, vit hänglobelia.



Gaura,-Sommarljus. 
(i krukan på bänken)
Sirlig vacker växt med långa tunna grenar och små fjärilsliknande blommor.
Skir och härlig.




Jätteverbena.
Älskar denna maffiga blomma som också blir en fjärilsmagnet.



Klätterhortensia och Flammentanz.
En klassisk fin kombination i trädgården.


Rosen Vensusta Pendula.
Ljusrosa blommor och riklig blommande.
Lättskött.


Cosmos.
Rosenskära.
Denna brukar jag så i mina odlingslådor då den blir så fin att ta in och göra buketter av.
Här på bilden har jag köpt färdig planta och planterat i kruka.



En annan Phlox i lila och vitt.


Att plantera perennt gräs i sin trädgård är ett måste.
Underbart att klippa av och sätta i vaser för stora yviga buketter.
I vasen har jag Pampasgräs (och tistlar).


Magical Hydrangea,
Hortensiorna som blommar i 150 dagar och skiftar i färg över månaderna.
Så fina och BRA!


Daggkåpa.
Perennen som sprider sig i trädgården med lätthet och som är så fin i buketter och som sällskap åt andra blommor och växter för att väva ihop en rabatt.




Rosenvial.
Påminner om luktärter och är så tacksam i rabatt...


Etude är en vacker cerise klätterrros jag haft i många år nu...


Pioner.
Vem älskar inte pioner?!
Det vill man ha många av i sin trädgård och gärna olika sorter.
Denna ovan heter "Bowl of Beauty" och är en doftpion.


Rosa Helenae, honungsrosen som kan svinga sig högt högt upp i träd då den har en otrolig växtkraft.
Denna ros har jag planterat på mer än ett ställa i trädgården och den är tacksam och vackert rikligblommande.




Rosornas magi är inte svår att falla för...


Venusta Pendula



Honungsros i vietnamesisk flodurna...
Kontraster är så vackert...


Zinkhink med stort fång daggkåpa.

Så enkelt och så sommarfint.

Visst är blommornas magi fantastisk..💚

Det finns så otroligt mycket härligt att botanisera ibland och njuta av i kruka och/eller täppa.


Detta var bara ett litet smakprov på alla mina trogna favoriter!😍

Blomster hej.
💚

Subscribe to receive free email updates: