Ett par timmar i trädgården

På min lediga dag igår gjorde jag inte ett smack, men idag har jag varit ute och grejat i trädgården ett par timmar. Jag ansade 'Duchesse de Montebello'-rosorna och rensade och gödslade i rabatten vid uteplatsen. Planen var också att fylla på vatten i kopparbaljan och dra igång solcellsfontänen, men jag måste täta den gamla tätningen i baljans avrinningshål med lite silikon först. Någon sådan hade vi dock inte hemma, så det får vänta till en annan dag. 


Tulpanerna jag satte i höstas har slagit ut i blom. Den rosa sorten heter 'Apricot Foxy', men den vita sorten minns jag inte namnet på. Mitt eget lilla Kekuenhof, hihi! Fast efter den upplevelsen känns det mesta fjuttigt. Till hösten måste jag köpa fler lökar och plantera dem tätare, så att man får den där läckra masseffekten. 


Jag fortsatte skära bort gräs och gruslägga en remsa mellan gräsmattan och planteringarna på södersidan. Jag tänker att det förhoppningsvis kommer att underlätta gräsklippningen, och så blev det ju faktiskt riktigt prydligt också. Placeringen av den där klumpiga luftpumpen gör ju ingen glad. Den har vi funderat på att sätta någon form av flyttbara skärmar runt i hur många år som helst, men det har inte blivit av. Undra om man kan måla om den, hihi!


Jag fortsatte kantskära och lägga grus en bit runt hörnet, och jag ska nog fortsätta längs framsidan också. Här på hörnan fick jag gräva upp en 'Penny Lane'-ros, som helt hade frusit ihjäl under vintern. Jag är sugen på att ersätta den med en ny ros. Kanske en 'Alchymist' med klätterstöd? Fast jag vet att jag måste gräva ut rejält och byta jorden först, för rosor gillar ju inte att ta över en plats efter en annan ros. 


Jag hade planer på att klippa gräset också, för det har verkligen dragit iväg på höjden på bara en vecka. Längst är gräset alltid runt uteplatsen, där vi frösådde nytt gräs för ett par år sedan. Fast det orkade jag inte göra idag, så det får kanske bli imorgon istället. 


Jag konstaterar att det är väldigt torrt i marken, för det har inte regnat på hur länge som helst. Det känns ju nästan lite oroväckande, men om väderprognosen stämmer så blir det iallafall skurar under veckan som kommer. Vi får hålla tummarna för det. 

Subscribe to receive free email updates: