Ett (s)kärt återseende

Nu skall jag bli nostalgisk igen. Den här bilden på min kärleksört är tagen den 1 oktober 2019. Alltså i princip den sista bilden jag tog i min stora trädgård, när jag gick en sista runda och sa hejdå... Jag stod där och ångrade att jag inte tagit med mig en bit av den, och i sista stund, efter jag tog bilden, så fick jag för mig att jag skulle plocka en bukett och ta med mig. Kan ju rota den i vas tänkte jag. 

'
Sagt och gjort. Först fick den alltså stå i vatten och rota sig, och eftersom jag var "bostadslös" i en hel månad, hann den bli rätt så vissen och tråkig innan den kom ner i jorden igen, den 1 november när jag flyttade in i min nya lägenhet. 

Men sen vete sjutton vad som hände, för följande vår syntes den knappt i rabatten, den var så liten och ynklig som den första blåsippan man brukar se, och den blev liksom aldrig större under sommaren, jag fick passa mig så jag inte rensade bort den som ett ogräs. Tänkte att den klarar inte en vinter, så jag tog upp den och satte den lilla biten i vatten över vintern. I våras satte jag den lilla ynkliga plantan i en liten kruka, och sen tog den sig! 

...så jag fick sätta om den i en lite större kruka.  

Och sen har den växt på bra! 

Och idag, den 1 oktober visar den sina rosa blommor igen! Hej igen min fina rosa kärleksört! 


Och nu funderar jag på vad som blir bäst, sätta ner den i jorden över vintern, eller låta den fortsätta stå i kruka...? 

Subscribe to receive free email updates: