Äppel päppel

Det fullkomligt drösslar äpplen från vårt gamla träd på baksidan. Jag kan inte minnas att det har varit så stor skörd förut. Man kan nästan tro att trädet tror att det håller på att dö.


Vad det är för sort har vi faktiskt ingen aning om. De är iallafall inte speciellt goda att äta rätt upp och ner, så det är nog någon sorts matäpple. Vi är i ärlighetens namn kanska dåliga på att ta tillvara på dem. Eftersom maken är diabetiker så blir det inte så mycket äppelkaka, för den får jag ju äta själv i så fall, och det behöver jag verkligen inte.


Däremot skulle jag kunna tänka mig att pressa egen äppelmust. Inte för att det är så himla nyttigt i stor mängd heller, men det innehåller ju iallafall helt naturliga ingredienser. Och så är det ju så otroligt gott med kall färskpressad äppelmust. Någon fruktpress äger vi inte, men jag har sett att det finns billigare varianter av sådana på några av de större byggvaruhusen. Kanske man skulle ge sig på att skaffa en sådan? Men då kanske man borde skaffa en fruktkvarn också. Nu blev det genast krångligt. Det blir nog inget av det där...



Man kan ju faktiskt lämna in sina äpplen till ett musteri och få betalt i äppelmust. Kanske jag ska ta och googla det där istället. Gott för så lite jobb som möjligt låter ju som en bra lösning, hehe!

Subscribe to receive free email updates: