Skötsel av rosor

Jag fick en fråga för någon vecka sen, hur jag får rosorna att blomma så vackert, och tips om skötsel efterfrågades...



Så gärna så gärna, kul att bli tillfrågad om trädgårdstips 😚 Rosor är jag verkligen ingen expert på, så mitt allra första råd, som jag (efter att ha haft en del problemrosor) numer lever efter själv, är att ta reda på vilka sorter som är friska, och sen välja dem! Läs på om rosorna innan köpet, står det till exempel att de kan drabbas av svartfläckssjuka går de bort direkt, oavsett hur vackra de är...

Till min senaste rabatt - Rosenrabatten här ovan - beställde jag rosor från Flora Linnéa, och där finns en beskrivning till varje ros. Jag är inte sponsrad men kan verkligen rekommendera denna sida när man skall välja rosor, även om man nu inte köper därifrån kan man ju kolla hur deras beskrivning av rosen är!


Leander, i knopp. 
...och utslagen. 

Alchymist.
För övrigt så är planteringen viktig, de skall ha bra jord och planteras djupt, på en solig plats. Jag brukar blanda upp befintlig jord med rosjord på påse. Hösten är en bra tid att plantera, därför att det är lättgrävt och så hinner rosen etablera sig inför nästa säsong. Gräv som sagt riktigt djupt och var noga med att ympstället på rosen kommer minst 10 cm under jordytan, gärna lite till. Vattna rejält efter plantering. På våren efter planteringen kan man krafsa upp jord, så att det blir en liten grop runt jorden, så den dels kan förgrena sig fint, och dels blir det lättare att vattna.

För vatten, ja det gillar rosor! Vatten, sol och näring. Det finns särskild rosgödning som man gödslar med en gång på våren och en gång till på sommaren, dock ej senare än i juli.





Wollerton Old Hall, ljuvlig Austinros.


Den enda av de fyra rosorna jag planterade här som inte har hållit vad den lovat, är rosen Desdemona. Den skulle enligt beskrivningen bilda en stark, mycket frisk buske med ett brett buskigt växtsätt. Hos mig är den än så länge mycket ynklig och klen, men den kanske kommer! Ni ser den - eller inte- längst fram i spetsen på rabatten. Ja, precis, den syns inte!

Subscribe to receive free email updates: