Måste-ha-rosor

Jag kommer på mig själv men att smida parallella trädgårdsplaner. Den ena halvan av mig är pragmatisk och tänker att jag bara ska plantera buskar och träd och sådant som är lättskött och sköter sig själv. Den andra sidan av mig är mer estetisk och romantisk och drömmer om nya rabatter med vackra perenner och rosor. När det gäller det där sistnämnda är det framförallt två sorter som står på önskelistan. Den första är den moderna buskrosen 'Alchymist', som även funkar som klätterros. Jag fotograferade det här praktexemplaret (som faktiskt bara var två somrar gammalt) på Prästgårdens Riseberga utanför Ljungbyhed i somras. Vilken makalöst vacker ros, både i form och färg!

Den andra rosen på min önskelista är den storblommiga buskrosen 'Ghislaine de Féligonde', som även den går att använda som klätterros. Att den blev vald till årets ros för några år sedan förstår man när man ser den. 

Bildkälla

Ja, det här är verkligen två måste-ha-rosor. Frågan som kvarstår är VAR jag i så fall ska sätta dem, fast det där brukar ge med sig av sig självt. Finns det hjärterum så finns det stjärterum måste ju vara en devis som även gäller för växter, hihi!

Subscribe to receive free email updates: