Sugen på gran

Ikväll roar jag mig med att titta på granbilder från de senaste åren. Nu börjar jag nämligen bli himla sugen på gran, så till helgen får vi nog allt se till att införskaffa en. Då är det förvisso en hel vecka kvar till julafton, men det är ju trots allt fjärde advent på söndag. Vi kör alltid på vanlig rödgran för den goda doftens skull, men också för att det är absolut charmigast. Den står alltid i samma hörn i röda rummet, och andra stående inslag är att min barndoms ängel från 1976 alltid får agera toppstjärna, och att vi har en stor uggla istället för julbock undertill. I övrigt kör jag alltid på devisen "more is more" när jag klär granen. Det ska vara lite Piff och Puffigt, så där. Ska vi ta en titt på de fyra senaste jularna?

Förra året, alltså julen 2020, hade vi en väldigt tät och fin gran med tjocka mörkgröna grenar. Grenarna satt nästan lite för tätt, för jag minns att det var lite trixigt att hänga upp kulorna i den. Dekorationerna jag valde ut från min digra låda med julgransdekorationer var en blandning av nytt och gammalt i vitt och rött och någon enstaka i grönt, och allt var upphängt med vanlig sytråd, eftersom jag inte ville att snörena skulle synas så mycket. Ingen fick se den mer än vi själva, för det var ju strikta restriktioner som gällde för julfirandet då. 


Julen 2019 hade jag lite allt möjligt i granen, men färgerna höll sig mestadels i rött, vitt och grönt det här året också. Jag spexade till det med polkagriskäppar. Kul med lite Krakel Spektakel-stuk. (Minns ni boken med godisaffären? Jag älskade bilderna i den!) Granen i sig var visst lika bred som den var hög, hihi!


Julen 2018 hängde jag upp julgransglitter på längden och dekorationer i grönt, vitt, rött och guld. En och annan halmfigur och några små flugsvampar smög sig också in. Granen i sig var hög och ganska smal. När jag ser den här bilden blir jag sugen på att ha glitter i årets gran. Det är ju väldans charmigt ändå.


Julen 2017 hängde jag upp alla dekorationer på röda band från IKEA. Färgtemat var rött och vitt, och de röda banden blev en utsmyckning i sig. Det här året hade jag visst smugit in lite glitter liggandes på bredden på några av grenarna. Det blir inte alls lika framträdande som att låta det hänga på längden, fast jag får nog säga att det är roligare när det syns lite mer. Ska man ha glitter kan man ju ändå låta det ta plats, menar jag. 


Japp, inköp av julgran får det nog allt bli i helgen. Vad det blir för dekorationer som kommer upp i år vet jag inte förrän jag börjar klä den, men jag har köpt några nya kulor som jag är lite sugen på att prova, och några små vita fåglar på klämma. Och så ska jag absolut sätta upp glitter på inköpslistan. Mer glitter åt folket!

Subscribe to receive free email updates: