Gröna rummet och grönglaserat krus

I gröna rummet (som är vårt matrum) har det sett ut som kriget alldeles för länge. Bordet har stått utdraget mitt på golvet ända sedan vi målade det sista fönstret i början av hösten, och bordsytan har undan för undan blivit belamrad med diverse pysselprojekt och osorterade högar. Makens gitarr med tillhörande förstärkare, notställ och mikrofonstativ har "mellanlandat" här i flera veckor, och dammsugaren likaså. På golvet har vi snubblat över skräpkassar med skräp, tygkassar med diverse innehåll och shoppingkassar med ouppackade kläder. Suck, vad trist...

Men idag var det äntligen slut med oredan, för nu har vi sorterat i våra högar och flyttat bort allt. En del saker har hamnat där de ska vara, medan andra saker har hittat nya tillfälliga platser i hallarna, hihi! Det blev iallafall härligt luftigt i gröna rummet, som både blev dammtorkat, dammsuget och fick såpskurade golvbrädor. Så ljuvligt! Sen strök jag en ny duk från Afroart, som jag hittade jättebilligt på rea tidigare i höstas. Den är kanske lite somrig, men får iallafall ligga på tills det är dags för advent. (Jisses, det är bara tre veckor dit!)

Det underbara grönglaserade kruset med öron köpte jag på Butik ESQ i Linköping i fredags. Jag har sneglat på liknande krus i tidningar och på nätet hur länge som helst och blev lycklig när jag äntligen sprang på ett in real life. Det kommer från Grekland och är handgjort efter gammal modell. Jag tänker att det kommer att bli vackert till jul med tallrisgrenar i, men också som vas till våren och sommaren. Man ska nog dock vara försiktig med att hälla vatten direkt i det, för insidan är helt oglacerad. Jag får nog ställa ner en glasburk i det först. 


I de nymålade fönsterkarmarna kom äntligen tätningslisterna på plats, och när jag ändå höll på och greja, så tog jag ner blombordet som brukar stå under fönstret i källaren och målade om det i samma gröna nyans som köksluckorna. (Det var grönt innan också, men jag har aldrig riktigt varit nöjd med den nyansen.) Där får det stå och torka ett dygn, innan det får komma tillbaka på plats igen. Det gapar lite tomt i en del krukor, för jag slängde en del gamla krukväxter som började se trista ut. Jag får väl införskaffa lite nya fräscha växter i veckan som kommer. 


Under bordsduken gömmer det sig ett väldigt modernt och kantigt ekbord, som fick följa med hit när vi  flyttade hit permanent från lägenheten i "Storstad". Det är förvisso bra i storleken, men passar inte riktigt in i ett gammalt hus. Drömmen är ju att hitta ett vackert gammalt lantbord att ställa här istället, men efter 11 år har det fortfarande inte dykt upp. Fast en vacker dag så... Vi har iallafall kommit fram till att vi ska börja leta efter en eller två trevliga lampor att hänga rakt ovanför bordet, för både maken och jag sitter ofta här och pysslar eller jobbar, och då ger plafonden som sitter placerad mitt i rummet inte tillräckligt bra ljus. Särskilt inte om vinterkvällarna.


Så härligt med ett nystädat rum. Nu är vi själva också "nystädade" efter bastubad, två dopp i kallbadtunnan och en varm dusch med rejäl avskrubbning efteråt. Redo att tackla en ny arbetsvecka. Imorgon kväll har jag något av en intressekonflikt att ta ställning i, då författaren Mian Lodalen medverkar på en författarkväll på biblioteket här i byn, samtidigt som min kör har övning i Musikskolans lokaler en våning upp i samma hus. Hmmm, vad ska man välja? 

Subscribe to receive free email updates: