Nymålade pallkragar

De två senaste dagarna har jag stökat runt nere i min köksträdgård. Den ligger i det nordöstra hörnet av tomten, och när vi satte upp kastanjestaketet för snart fem år sedan blev den liksom en egen liten trädgård. Ibland går jag dit och låtsas att jag är på min kolonilott. Just nu finns det inte mycket till grönska här, varken i pallkragarna eller runtomkring, men det står nog inte på förrän det blir lummigt och grönt.


Pallkragarna var i sorgligt behov av lite ny färg, då flera av dem hade blivit rejält nötta av väder och vind. Jag bytte dessutom några av dem förra året, som det sedan aldrig blev av att jag målade. Falu rödfärg införskaffade vi igår morse på byns lokala bygghandel, och hälften av pallkragarna (som är 8 x 2 till antalet) målade jag redan då. Resten av dem fick färg idag. Det var lite trixigt att måla dem direkt på plats, men när jag krattade gruset åt sidan gick det bättre att komma åt nertill. Den här gången målade jag också in metallhörnen, och det blev faktiskt trevligare så.  


En av pallkragarna hade murknat helt, så den var jag tvungen att ta bort. Naturligtvis var den placerad nederst, så jag fick flytta bort en hel del jord innan det gick att lyfta bort den. Det får vara en singelkrage här så länge. Det funkar bra för spenat och ruccola. 


Gaveln på ladan hade också behövt en omgång falu rödfärg. Alla andra sidor har vi målat, men inte den. Det har varit en punkt på att-göra-listan i 12 år nu, hehe! Men hemmakarantän gör en onekligen lite kreativ, så kanske är det i år det faktiskt händer. 

Subscribe to receive free email updates: