Valborgsfirande

 

Två år i rad, det kan man väl nästan kalla tradition, eller? För i så fall kan jag säga att jag traditionsenligt var ute och tittade på Valborgselden i Gnisvärd igår kväll. Ovanligt varm Valborg får man ändå säga. Och efter den här kalla våren känns det nästan välförtjänt för alla frusna själar, när vi står där vid elden med vår längtan om de ljusa sommarkvällarna vi har framför oss. 
 
Här är så trevligt, med Tofta manskör, majbrasa och till och med fyrverkerier, på en vacker plats. Nu är jag väl i och för sig partisk som infödd gotländska, men vad kan vara en vackrare plats för en majbrasa, än vid en gammal hamn med fiskebodar, längs en gotländsk kust, och solnedgång i vattnet... Svårslaget. 

Innan vi promenerade iväg till elden, så bjöd ena syrran på tacobuffé med en massa gott.
Och nu är det maj. Lite svårt att fatta, sista vårmånaden innan sommaren tar vid, och våren som började häromdagen? Kan vi hoppas på vårväder, med lagom varmt, sisådär 10-15 grader, så att det inte slår till och blir sommarvärme direkt. Då känner i alla fall jag mig snuvad på våren. 

Subscribe to receive free email updates: