Valborgsmässoafton

Aprils allra sista dag har verkligen levererat årets hittills härligaste väder. Jag hade hoppats kunna flexa ut tidigt från jobbet, men blev ändå kvar till kvart i fyra. På vägen hem handlade jag iallafall med mig planteringsjord och kogödsel, för att vara på den säkra sidan inför den lediga morgondagen. Jag grejade lite med omplantering av tomat- och paprikaplantor i växthuset redan när jag kom hem. 


Jag passade också på att gräva upp en övervintrad rosendeutzia av sorten 'Yuki Cherry Blossom' från en pallkrage i köksträdgården och planterade om den i en stor kruka. Jag friserade till den, och den ser faktiskt ut att kunna ta sig riktigt fint. På sommaren blir grenarna helt översållade av små rosa blommor, och det är verkligen jättefint. Terracottarören är "hittegods" från en skräphög av dumpade sopor, som vi hittade i ett dike när vi körde till Österlen härförleden. Dem kan jag säkert göra något kul med i trädgården. 


Vid 20:00 sjöng min kör tillsammans med kyrkokören nere vid ån, där byns traditionsenliga valborgsfirande alltid äger rum. Kasen är uppbyggd på en flotte mellan broarna (den gamla och den nya), och sen ror någon ut med facklor och tänder hela härligheten. När vi hade sjungit våra sex sånger hade brasan fortfarande inte riktigt tagit sig. Det var onekligen lite av ett antiklimax. Kanske var brännet inte tillräckligt torrt. Brandkåren kände sig överflödiga och körde tillbaka till brandstationen igen, hihi!


Å andra sidan blev det en brinnande vacker solnedgång åt andra hållet, så man får nog säga att åskådarna blev kompenserade på den snuvade brasan av Moder Jord själv. 


Jag längtar redan efter imorgon, då det ska bli 22 grader varmt. Och bara vetskapen om att vi tar steget in i maj gör en ju alldeles varm av lycka. För min del blir det alldeles säkert en heldag i trädgården. Kanske är det dags för årets första gräsklippning, för det kan verkligen behövas. Bloggerskan skulle också behöva en rejäl klippning, men det får bli en annan dag. 

Subscribe to receive free email updates: