Sköna maj, välkommen

Sköna maj, välkommen till vår bygd igen. Vilket särdeles härlig ledig dag vi har haft. 22 grader varmt, lite sol och ljumma fläktande vindar. Jag har haft ännu en 7-timmarsdag i trädgården, och jag kan faktiskt inte tänka mig någon annan plats som jag hellre vill vara på just nu. Det känns som om det slår ut något nytt timme för timme, och jag vill inte missa någonting. Magnolian fotograferade jag igår kväll, och efter idag har alla blommor slagit ut. Det känns nästan som att den vet att det är första maj idag. 

Vi tog bort presenningen från utebordet och jag tvättade tyget till parasollet i tvättmaskin med både Vanish och klorin. Det börjar bli lite trasigt och slitet, och det finns fläckar som inte gick bort i tvätten, men det får hänga med tillsvidare. Min plan var att jag skulle städa av på uteplatsen och skura av bordet, men det där med att följa planer är som bekant inte riktigt min grej. 

Istället hamnade jag nere i kökträdgården, och där stannade jag mer eller mindre hela dagen. Jag rensade upp i majoriteten av pallkragarna (i några står det fortfarande rhododendronbuskar som väntar på utplantering) och fyllde på med ny jord och kogödsel. Några av pallkragarna bytte jag mot de nya och färdigmålade som står i ladan. Jag hann inte byta allt som måste bytas, men jag passade iallafall på att fräscha upp färgen på några av de gamla som blir kvar. 


Den norra kanten är något av ett problemområde. Det är fullt av rötter och sten i marken, och det sluttar ganska brant upp mot granntomten. Jag grävde bort en ledsen gammal fläder och planterade en krusbärsbuske som jag hade i en pallkrage. Det är nog egentligen lite för skuggigt för bär, men jag nöjer mig med att busken är lite grön och fin. I hörnet grävde jag ner en liten sockertoppsgran från i julas. Man tager vad man haver.


Den lilla hyllan som stod på bordet i växthuset har stått kvar här nere i väntan på flytt någon annanstans. Den stod mest i vägen, så jag ställde upp det på mitt lilla skrotunderrede. Det ser ganska charmigt ut, men jag ska inte ha den där. Vi får väl se hur lång tid det tar för mig att flytta på den. Jag kommer inte direkt in i ladan för tillfället, om man säger så...


Jag planterade mina luktärter i två olika klättertorn av bambu, och jag fyllde en hel pallkrage med mina "fådda" dahliaknölar. Det blir röda blommor på dem, och jag tänker att det kan passa fint här i köksträdgården. På bilden här nedanför skymtar kullen med kirskål, som nu har växt in över skräphögen. Hmmm... Den är grön iallafall. Och med tanke på all annan bråte som samlas där i hörnet, så förstår ni kanske bättre varför jag vill bygga ett plank bakom de där tre pallkragarna. Det får absolut bli ett av årets projekt. 


Nu loggar jag ut för ett avsnitt av "Trädgårdsmästarna". Det gäller ju att maximera trädgårdstiden så mycket som möjligt, hihi!

Subscribe to receive free email updates: