Gräsklippning och tulpaner i kvällssol

Så var årets första gräsklippning avklarad. Och nu så här efteråt är jag som vanligt helt hänförd över hur prydlig trädgården ter sig så fort gräset är nyklippt. Då ser man inte de ostädade rabatterna. Fast på bilden här nedanför är det mesta vårstädat, förutom uteplatsen. 


Jag är glatt förvånad över tulpanerna som blommar i rabatten vid rostornet. Jag satte nämligen inga lökar förra året, och inga hösten dessförinnan heller. Ändå blommar 'Apricot Foxx' som aldrig förr, i sällskap av några krämvita som jag inte har namnet på. 


Färgen på de nästan laxrosa kronbladen poppar extra mycket i kvällssolen. Jag är så svag för den här nyansen på blommor. I år håller jag tummarna för blomning på min 'Coral Charm'-pion, som också drar lite åt det här hållet. 


Efter gräsklippning får man dricka iskall gräsklippar-öl. Det är en särdeles fin tradition, i synnerhet dagar som dessa, då temperaturen har dragit iväg upp en bra bit över 20-gradersstrecket. Nu har vi ännu en oplanerad helg framför oss. Vi får väl se vad den bär med sig, men att det blir mycket trädgårdshäng är inte direkt någon högoddsare. Eller lågoddsare? Jag minns aldrig hur det där fungerar...

Subscribe to receive free email updates: