Spontan växtshopping

Efter ett jobbmöte i Hässleholm under eftermiddagen styrde skåpbilen liksom av sig själv mot Blomsterlandet. Det var bara att spänna fast sig och åka med. Och inte var jag direkt nödbedd, för spontana och planlösa shoppingrundor på plantskolan är ju det bästa jag vet. Redan på parkeringen kom jag på att jag skulle titta om de hade gyllenlack, och det hade de. Det är en av de mest tacksamma blommorna jag vet att ha i utekrukor, för den blommar tåligt från mars till långt in på hösten. En tät och fin saxifraga med röda blommor och en stor rosmarinplanta till kryddlandet blev det också. Allt får bo i växthuset så länge, för det blåser så förfärligt idag. 

Nu när tête-à-tête-påskliljorna har blommat över i mitt gröna antika krus, så får en liten orkidé i svagt gult och rosa bli en värdig ersättare. Jag är totalt okunnig när det gäller orkidéer och brukar inte ha tålamod att behålla dem när de har blommat över, fast å andra sidan blommar de ganska länge, så det brukar bli gott om tid att njuta ändå. Ett mindre exemplar för 79 kronor kändes ändå som ett rimligt hål i plånboken. Lite som att köpa tulpaner. 


Blommorna är verkligen utomjordiskt vackra. Hur lyckas naturen åstadkomma något sådant här? Man blir snudd på religiös. 


Den ljuvliga vårvärmen har tyvärr försvunnit helt från "Glesbygd", men jag håller tummarna för att det bara är en tillfällig svacka. Tur i oturen ändå att man inte har lagt undan sin flanellpyjamas än...

Subscribe to receive free email updates: