'Princess Alexandra of Kent'

En solig och varm start på september har resulterat i att flera av mina remonterande rosor blommar om, och det med besked. Primadonna just nu är 'Princess Alexandra of Kent', som står framför kastanjestaketet nere vid köksträdgården. Hon har vackra konturer och är glödande varmrosa i färgen. Storleken på blommorna är riktigt maffig, och jag läste någonstans att varje blomma består av uppemot 130 kronblad. Sorten lär till och med vara skuggtålig, och det hör ju inte direkt till vanligheterna när det gäller flertalet andra rosor. 

Verklighetens Alexandra av Kent (f. 1936) är kusin till drottning Elizabeth II och är en 86-årig trädgårdsentusiast med passion för rosor. På andra hållet lär hon dessutom ha varit kusin till drottning Elizabeths man Philip. Den kungliga världen är verkligen inte stor, åtminstone inte i den äldre generationen. Går det ens att rita upp ett släktträd på hur alla hör ihop?

Bildkälla: Wikipedia

Om vi återgår till rosen, så är det en modern buskros från Leander-gruppen, förädlad av brittiska rosgurun David Austen 2009. Doften beskrivs av de som förstår sig på det där med att sätta ord på doft som "te som efterhand övergår i citrus". Den blir cirka en meter hög och klarar växtzon 1-4. Efter ett år tillsammans är jag glad över att den finns i min trädgård. Den är indeed ett av mina trevligare spontanköp

Subscribe to receive free email updates: