Kantareller och trädgårdsarbete

Som jag skrev tidigare har det varit marknad i byn idag. Jag tog mig en liten sväng upp till marknadsplatsen på förmiddagen. Några växter blev det inte, men däremot en påse kantareller och en prydnadspumpa. Svampen ska vi steka och ha på varsin macka med ägg och kanske lite gräslök. Mums filibabba. 


Vädret bjöd sedan in till en heldag i trädgården. Jag började med att klippa in och stötta upp perukbusken, vars grenar hade växt sig riktigt tunga och vars stam hade börjat tilta åt sidan av tyngden. 


Murgrönan som växer från "hyllan" vid pumpen och ner mot bastustugan växer verkligen så det knakar, så den fick sig en omgång med sekatören för andra gången i år. Jag tycker om att se lite av den fina naturstenskanten, så det gäller att hålla efter rankorna. Bambun fick sig också en liten frisering. 


Sen började jag på något jag tänkt göra länge: Gräva bort kirskål och gullris från kanten längs grusgången mellan bastustugan och baksidan på växthuset. För att inte tala om humle... Det är ett jättejobb, så jag får ta lite i taget. Min belöning efter dagens grävning blev att flytta hit en liten spirea 'Diabolo' som stod i en pallkrage i köksträdgården. Den kommer förhoppningsvis bidra med fin kontrast här, och passar dessutom fint in i det mörkrödsvarta temat med purpurapeln jag planterade tidigare i sommar och perukbusken längre bort. 


Äntligen fick jag gräva lite grann igen. Det har ju inte blivit så mycket av den varan tidigare i sommar, så jag började nästan få lite abstinens, hihi! Blir det fint väder imorgon så ska jag fortsätta gräva lite till då. 

Subscribe to receive free email updates: