Mer grävning och omedelbar belöning

Idag fortsatte jag min inte så lilla utgrävning av kanten längs grusgången mellan bastustugan och växthuset. Det är ju ett ganska stort område kvar att ordna upp på den här sidan, men jag kör på min vanliga devis och gräver ut en bit i taget. Idag har jag bland annat grävt upp en humle, som har varit helt ur kontroll de sista åren med långa strypande lianer åt alla håll och kanter. Den växte både längs marken, snärjde in sig i hortensiorna längre bort och upp i mirabellträdet och slånträdet, som skymtar uppe till höger på bilden här nedanför. Ibland har rankorna växt ut över gruset, och då har man rispat upp både armar och ben på dem när man har gått förbi. Inte kul... Jag fick gräva rejält för att få upp rotklumpen, men nu är den borta.


Som brukligt när jag gräver kör jag med omedelbar belöning. Idag blev det ett besök på Oppmanna plantskola, där jag köpte två vidjehortensior av den numera klassiska sorten 'Annabelle'. Det är två riktigt stora och fint rundade exemplar, och jag köpte dem lika mycket för den härliga limegröna färgen på bladen som för den framtida blomningens skull. De poppar ut på ett bra sätt mot resten av omgivningen. 


Ett gäng marktäckande klätterbenved av sorten 'Emerald Gaiety' fick också följa med hem. Den har jag på andra sidan gången också, och den trivs bra där. På bilden här nedanför ser man humlen som har klättrat upp i trädkronorna. Jag har redan dragit ner en del av rankorna, men ska försöka få ner mer. Här ser man också delar av presenningen vi har lagt ut för att kväva ogräset på större delen av området som är kvar. Någon plan för vad det ska bli här finns det inte än, bara mängder av mer eller mindre realistiska idéer.  


Jag har inte planterat någon av plantorna än, men det ska jag nog se till att göra någon kväll i veckan. Jag tror bestämt att jag har fått lite ny trädgårdsenergi så här framåt höstkanten. Vi får väl se hur länge den varar.

Subscribe to receive free email updates: