Fredag, fy bubblan vad bra

Fy bubblan, vad bra det är att vara vuxen och få göra som man vill. Som när man har hemmakontor och kommer på att man kan grädda frasvåfflor och ösa på mängder med amerikansk pannkakssirap (införskaffad på EKO-hallen förra helgen) till lunch. Löjligt gott. Dekadensen är total.


Däremot är det inte så bra att man kan köra in ett helt finger genom ytterbågen på fönstret. Det kunde man på två av våra fönster på norrsidan, så när maken kom hem tog vi ner dem och körde dem till samma snickeri som renoverade fönstren på glasverandan. Nu får vi leva med plywoodskivor ett tag igen, en i sovrummet och en i röda rummet. Det gick snabbt att smälla upp dem, för vi sågade till dem redan förra helgen av de skivor vi redan hade hemma sedan verandarenoveringen. Det ser förvisso inte så trevligt ut, men bättre mörkläggning i sovrummet har vi baske mig aldrig haft, hihi!


'Otto's Thrill'- dahlian fortsätter att leverera glädje i form av tallriksstora blommor. Och den är full av knoppar, så mer lär det bli framöver. 


I en kruka i köksträdgården blommar en dahliakompis som heter 'Polka', som jag spontanfyndade när floristfröken F hade dahliamarknad hemma på sin gård i våras. Den är riktigt trevlig. Fast det tycker visst sniglarna också, för den är ganska åtgången på bladen. Jag hittade till och med en mätt och belåten vinbärssnäcka i krukan idag. Den fick respass till hasselbuskaget intill. 


I en skämshörna i köksträdgården hittade jag också en begonia, som jag hade inomhus hela vintern. Den var otroligt stor och ståtlig då, men sen var jag tvungen att klippa ner den nästan helt. Nu kommer den igen med nya blad och börjar se riktigt fin ut. Jag planterade över den i en inomhuskruka, för nu tänker jag minsann ta in den igen. 


Imorgon får det nog bli lite trädgårdspyssel, för då ska det bli strålande sol och över 20 grader varmt. Och så blir det ju marknad i byn, men det är ingen längre utflykt, för vi bor typ 150 meter från marknadsplatsen. Det är nästan synd att det ska bli varmt, för annars hade jag nog suttit på verandan och glott på folk hela dagen, hihi!

Subscribe to receive free email updates: