Fredagstid i trädgården

Jag stängde mitt hemmakontor vid halv fyra och öppnade ytterdörren för första gången på hela dagen. Sommarvärmen vällde emot mig, och jag blev nästan lite paff. Så kan det gå när man har suttit inomhus en hel dag. Jag hoppade i shorts och badtofflor och drog fram gräsklipparen. Det är alltid lika tillfredsställande att se slutresultatet. Vår gräsmatta är inte direkt någon golfgreen, men känslan är ändå nästan lite så. 

Innan jag kunde börja klippa, fick jag lägga en god stund på att samla upp alla äpplen som har trillat ner från det gamla äppelträdet på baksidan. Det blev en hel korg full. Vad det är för sort vi har vet jag faktiskt inte, men de doftar alldeles ljuvligt. 

De senaste två veckorna har jag lämnat trädgården mer eller mindre åt sitt öde. Jag skvätter på lite vatten i krukorna mellan varven, men inte alls lika regelbundet och noggrant som jag gör under sommaren. En hel del sommarblommor har börjat vissna, och jag tömmer krukorna lite efter hand. På uteplatsen står det ett gäng som nog kan hänga med ett tag till, men det mesta ser lite smått trist ut. Så får det vara.


Mycket i rabatterna börjar också vissna ner, men några höstanemoner och höstastrar är iallafall på gång. Och de rosafluffiga hortensiabollarna i kvällssol kan man ju nästan inte se sig mätt på. 


Vi får lite fikabesök imorgon eftermiddag, men mer än så har vi inte planerat in den här helgen. Det ska bli skönt att bara få vara hemma. Småprojekt att dra i finns det alltid gott om, och det brukar dessutom vara riktigt avkopplande. Trevlig fredagkväll från Solhäll!

Subscribe to receive free email updates: